Fjorden

17 juni 2012 - Tromsø, Noorwegen

Zaterdag 16 juni 2012

Om half acht zijn we vertrokken. Vandaag staat er 500km op de planning. Op de kaart lijkt het een klein stukje, maar we kunnen wel veel bochtenwerk verwachten. Na twee uur genieten van besneeuwde bergtoppen, rendieren, water en meeuwen zijn we gestopt voor een bakje koffie. Vervolgens reden we nog een uurtje door en kwamen we aan in Alta. Hier zijn rotstekeningen te zien die op de UNESCO's World Herigate Lists staan. Er zijn rotstekeningen te zien van 6200 tot 2000 jaar oud. Gelukkig was het erg zonnig en waren de tekeningen goed zichtbaar! Er zijn 42 velden met drieduizend rotstekeningen ontdekt. Er zijn paden aangelegd tussen de velden.Na een uurtje rondwandelen hebben we een heerlijke lunch buiten op het terras kunnen nuttigen. We vervolgenden onze weg die ons steeds meer naar de sneeuw bracht. In Gildeton hielen we een foto/toilet/koffiestop. Om ons heen waren alle bertoppen nog besneeuwd. Er lag zoveel sneeuw/ijs dat de meesten van de groep niet voor koffie maar een ijsje koos!  We reden verder naar Olderdalen om met de ferry de Storfjorden over te steken. Daarna hebben we weer een stukje gereden om vervolgens met de ferry de Sortfjorden over te steken. De laatste overtocht was wat frisser en ging er iets wilder aan toe dan de eerste overtocht. Maar bij beiden overtochten konden we genieten van het zicht op de besneeuwde bergtoppen en ruige natuur.

Om acht uur bereikten we ons hotel in Tromso, de Poort naar de IJszee.

Zondag 17 juni 2012

Om tien uur verzamelden we ons voor een wandeltocht door de binnenstad van Tromso. Tromso ligt op een eiland, wat met een enorme hoge brug te bereiken is. Onze wandeling bracht ons eerst naar de Cathedraal van Tromso. Een klein, schattig houten kerkje. Via oude typische Noorse houten huisjes liepen we naar het poolmuseum. Hier konden we zien hoe de bewoners zich in vroegere tijden wisten te redden. In 1760 werd Tromso een handelsstad en door de haringvisserij aan het einde van de 19e eeuw groeide de stad flink, ook de zeehondenvangst droeg hier aan bij. Enkele van de belangrijkste arctische expedities aan het einde van de 19e eeuw werden voorbereid door poolonderzoekers als Fridtjof Nansen, Roald Amundsen en Maurice Andree. Mooi opgezet en reuze interessant. Hierna konden we onze tijd zelf indelen. Lopend over de brug heb ik centrum van Tromso achter me gelaten om aan de overkant de "Artic Cathedral" (IJscathedraal) te bekijken. Heel apart en mooi om te zien. Ook was het zicht op het centrum op het eiland prachtig.

Toen ik weer terugkwam op het eiland, kwam net de Nordkapp van de Hurtigruten aan. De "snelle route" werd gesticht in Stokmarknes in 1991 en brengt nu niet alleen post maar ook toeristen aan land. Het werd tijd om weer verder te gaan. In het Perspektivet Mueseum heb ik de tentoonstelling : Russia meets Tomso bekeken. Prachtige oude foto's van vroeger. Maar ook mooie foto's van Tromso in het heden. De moeite waard. De rest van de middag heb ik doorgebracht met rondslenteren, oude huisjes fotograferen, genieten van het straatleven en lekker zitten en genieten op de kade.

Helaas is de avond niet zo goed verlopen voor Nederland en zijn voetbalsupporters. Niet eens een wedstrijd kunnen winnen.........wat een afgang! Is al het oranje nu opgeruimd als ik vrijdag weer naar Nederland kom?

1. Sjaak in 't Veld:
    18 juni 2012
    Gelukkig het mooie zonnige weer is bij jullie teruggekeerd, een mooie reis, met prachtige gezichten, weids en schoon!!
    Ja, wij hebben ook "genoten"van ons oranje uitzicht.
    Ze moeten nog veel oefenen, dat mag ook wel met die salarissen!!
    Maar gauw vergeten die hollandse malaise en verder gaan met jouw prachtige verblijf in het Hoge Noorden
    Groetjes
    Sjaak
  2. Mieke frieswijk:
    18 juni 2012
    Ha Corrina,
    Wat leuk om jouw reis zo te kunnen volgen. Onze vakantie is vanaf vandaag over. Geniet jij er nog maar lekker van!
    Mieke