Kitsch, cultuur en natuur!

14 juni 2012 - Ivalo, Finland

Net buiten Rovaniemi ligt het dorpje van de kerstman. Lekker kitscherig allemaal. Voor € 25 mag je met de kerstman op de foto! Het was daar erg rustig……! Dit dorpje ligt ook precies op de poolcirkel, iets waar sommige groepen een hele happening van maakten! Met zijn allen over de streep springen………. Lastig als je net een foto wilde maken……. Maar aangezien ik de kertman al in het plaatsje Pole in Alaska had gezien had ik alle tijd.

Hierna vertrokken we naar het plaatsje Sodankylä. Dit plaatsje heet de Sterregemeente van Lapland en er is een prachtige brochure (zelfs in het nederlands!) verkrijgbaar. Eerst even cultuur proeven. We bezochten een van de oudste bewaarde houten kerken van Lapland. Daarna konden we in het centrum wat eten en rondwandelen.

Daarna was de natuur aan de beurt. Bij het Urho Kekkonen Nationaal Park hebben we eerst een film bekeken over het gebied en de Wildlife die je kan tegenkomen. Het enigste wat wij gezien hebben zijn enorme mieren en mierenhopen! Maar de wandeling van drie kwartier tussen de naaldbomen was heerlijk.

Daarna maakten we nog een stop bij Kaunispa. Op dit hoge punt konden we genieten van mooie vergezichten en prachtige wolkenpartijen. Rond half zes bereikten we ons hotel in Ivalo.

Morgen gaan we naar de Noordkaap………

1. Mirjam:
    14 juni 2012
    Nou dat was al een volle dag en wat een namen...en jammer dat je verder geen wildlife hebt kunnen spotten, mits de medereizigers dan springend over een streep! Is de groep leuk?
  2. Corrina:
    14 juni 2012
    Mirjam: Morgen gaan we naar de Sami en zullen we heel veel rendieren zien. Nou, zo wild is de groep niet meer hoor, maar het is wel gezellig! Enne, de groep die zo nodig met zijn allen over de streep wilden springen waren.......duitsers..........! Oh en Anita, ik heb een "oppaskadootje" voor jou gekocht bij de kerstman! En het past in de koffer! Rara.....
  3. Anita:
    15 juni 2012
    Oh, heb je op je eerste reisdag al aan me gedacht! Wat lief.....ik ga niet raden, ik zie het wel. Als het van de kerstman is, is het altijd leuk! En zeker als je het al krijgt in juni, hahahaha.....
  4. Ma ;:
    15 juni 2012
    zoals ik je al verteld had maakte die streep op mij wel veel indruk maar mijn fantasie kan bij mij nogal wel eens met me op de loop gaan. die kerstman viel mij erg tegen het leek meer een slordige verklede sinterklaas.noch veel plezier. ma