Fotoreis naar Spitsbergen!

3 september 2016 - Breda, Nederland

Op 1 juni 2015 heb ik deze reis geboekt en nu is het nog maar een kwestie van dagen. Dinsdag vertrek ik naar Oslo en de volgende ochtend vliegen we door naar Svalbard (Spitsbergen).

Dit eiland is in 1194 gevonden door Vikingen en die vonden het een “koude kust” wat letterlijk vertaald is als Svalbard. In 1596 vond de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentz op weg naar Nova Zembla verschillende eilanden met spitse bergen, en noemde die Spitsbergen.

Beide namen worden gebruikt, maar als je het over de hele eilandengroep hebt, spreek je over Svalbard en het hoofdeiland heet Spitsbergen.

Spitsbergen ligt in Arctische wateren, tussen Groenland, Franz-Jozefland, Nova Zembla en Noorwegen, tussen de Groenlandse zee en de Barentszee, tussen 74⁰N en 81⁰N.

Tot zo ver de algemene informatie. Dit is een fotoreis georganiseerd door Nordic Vision en gedurende 7 dagen ga ik met het prachtige zeilschip s/v Noorderlicht de fjorden van Centraal Spitsbergen verkennen. Ik hoop te gaan genieten van de spectaculaire landschappen, ijsbergen, fjorden etc. Maar ik hoop natuurlijk ook de koning van de arctic, de ijsbeer, te zien. Maar ik zal ook al blij zijn met walvissen, poolvossen of verschillende vogelsoorten. En als ik dan ook nog de mazzel heb om de aurora borealis of noorderlicht te gaan zien, dan gaat die grijns voorlopig niet meer van mijn gezicht af.

Ik zal niet dagelijks mijn verhaal kunnen updaten, op het zeilschip is geen 3G, laat staan WiFi. Wel zal ik mijn belevenissen bijhouden en weer eenmaal in “de bewoonde wereld” zal ik deze uploaden!