Eilanden.........

19 juni 2012 - Svolvær, Noorwegen

Maandag 18 juni 212

Hoe moet je uitleggen dat je ruim drie uur rijdt langs de Fjorden en dat je je geen moment verveelt? Dat elke bocht weer een nieuw panorama prijsgeeft en dat je alleen maar naar buiten staart en gewoon stil zit te genieten. Zitten we hoog, dan rijden we langs bergen die nog met veel ijsplakken bedekt zijn. Een meertje is nog praktisch bevroren, zit je wat lager, dan zie je de vele watervalletjes de bergen af denderen. En dat je baalt dat de vermoeidheid door het slechte slapen vanwege het licht ’s nachts je af en toe laat wegdommelen. Je wil gewoon niks missen!

Rond twee uur bereikten we Harstad die we ook gelijk doorkruisde om door te rijden naar de Kerk van Trondenes. Dit is de meest noordelijke stenen kerk in Noorwegen en is rond 1250 gebouwd in romaanse stijl op de plek waar ooit een Vikingennederzetting was en een oudere houten kerk stond. Deze kerk wordt beschouwd als een van de mooiste culturele overblijfselen uit de middeleeuwen.

Daarnaast staat het Trondenes Historisch Centrum die een tentoonstelling heeft met beelden uit de Vikingtijd, de overgang naar de christelijke middeleeuwen tot aan de Tweede Wereldoorlog en het heden.

De combinatie natuur en cultuur bevalt mij prima! Rond zes uur bereikten we ons hotel. Na een korte wandeling in het centrum(pje) en langs het water was het tijd voor het gezamelijke diner. Daarna lekker voetbal kijken. Een stuk relaxter als je je niet druk hoeft te maken over Oranje!

Dinsdag 19 juni 2012

Vanmorgen reden we door Vesteralen. Deze eilanden zijn niet zo beroemd als de Lofoten, maar zeer zeker de moeite waard. Het is er rustiger, de bergen zijn wat glooiender met mooie dalen. Maar langzaam gaat het liefelijke eraf en worden de bergen kaler en ruiger. We hebben de Lofoten bereikt. Dit is echt genieten. Beide eilandengroepen zijn zeker een vakantie op zich waard! Elke bocht een ander panorama……..prachtig! We zijn gestopt bij het plaatsje Henningsvaer, daar waar nog de oude vissershutten te vinden zijn. Rorbuer worden ze genoemd. Ze zijn destijds gebouwd om de vissers een onderkomen te bieden. Daarvoor sleepten de vissers hun boten aan strand om eronder te gaan slapen. Nu konden ze hun boot aan de palenkant vastbinden en in het huisje slapen. Daarna werden de vissersschepen groter en konden de vissers aan boord slapen. Hierna reden we door naar Borg. Daar staat het Lofotr Vikingenmuseum. Hier is een Vikinggebouw nagebouwd welke 83 meter lang is en 9 meter hoog. Het huis van de leider was in gebruik vanaf ongeveer 500 na Chr. en gedurende circa 300 jaar. Naast het gebouw zijn er palen in de grond te zien, waar een heuse vikingschip is gevonden tijdens het ploegen van de grond door de eigenaar. Het vikingschip zelf is niet meer te zien, die is elders tentoongesteld.

Vervolgens stopten we even bij de Kathedraal van de Lofoten. Dit is de grootste houten kerk van Noorwegen ten noorden van Trondheim en de grootste kerk van de Lofoten. Deze kerk werd gebouwd in 1898.

Na zo’n enerverende dag was het tijd om ons hotel op te zoeken in Svolvaer. Ons hotel ligt aan de kade. We zagen de Hurtigruten weer binnenvaren en de stroom toeristen ook. Svolvaer is een leuk plaatsje, zeer geliefd bij de fotografen en schilders vanwege het licht en landschap. Wij kunnen dat heel goed begrijpen!

1. Sjaak in 't Veld:
    20 juni 2012
    Hoi Corrina
    Als ik jouw verhalen lees krijg er ik zo zin in dat gebied ook te bezoeken, met alle prachtige panorama's etc. Werkelijk een fantastische ervaring.
    Ik neem aan dat het weer meewerkt en je tegelijkertijd heel veel
    (niet door vervuiling?!!) blauwe en schone lucht hebt gezien, waardoor de uitzichten een nog mooier aanzien kregen.
    Ondanks "wat"vermoeidheid nog maar even doorgaan
    Groetjes
    Sjaak
  2. Sandra:
    20 juni 2012
    Toch genieten hoor, die verhalen. Alsof ik zelf weer op vakantie ben. Zo te lezen is dit ook wel een reisje wat bij ons op het lijstje kan.
    Veel plezier nog.
    Sandra