Noorwegen, Zweden en Finland.

21 juni 2012 - Rovaniemi, Finland

Woensdag 20 juni 2012

Om half acht nemen we afscheid van de Lofoten. Met de ferry steken we de Tysfjord over. We doen daar twee uur over. De hele tijd heb ik op het voordek gestaan om lekker te verwaaien en vooral om vogels te spotten. Er vloog niet veel voorbij of over, maar wat er vloog was absoluut een fotomomentje waard. Eerst zagen we een zeemeeuw die een zee-arend achterna zat! Even later zag ik een puffin (papagaaiduiker) die verwoede pogingen deed om op te stijgen……..hilarisch!

Na deze ferry-tocht reden we een uurtje met de bus om vervolgens weer een ferry te nemen. En helaas, het is begonnen met regenen. Heel jammer, want het zicht is gelijk minder en we reden weer hoog in de bergen waar de meertjes zelfs nog bevroren waren. Wat we konden zien was prachtig, maar met een zonnetje was dit magnifiek geweest.

Voor we Noorwegen zouden verlaten stopten we eerst nog in het plaatsje Narvik. Vanwege de Zweedse ijzererts uit Kiruna is Narvik uitgegroeid tot de stad die het nu is. Vroeger was dit maar een klein vissersdorpje in een ruig landschap gelegen tussen de fjorden van Noord-Noorwegen en de Zweedse hoogvlakte. Narvik is na Oslo de drukste haven van Noorwegen. Maar met de regen komt Narvik over als een onaantrekkelijke, grijze havenstad. We hebben in het shoppingmal geluncht en daarna onze laatste Noorse Kronen uitgegeven.

We zouden met de langste kabelbaan ter wereld, de Fjellheisen, naar boven gaan. Maar dan zouden we net zoveel zien als op de Noordkaap, niks dus. We kozen voor een alternatief, een energiecentrale die ook een mooi uitzicht gaf op Narvik! We zaten nu niet in de wolken, maar voor mij bleef het grauw en grijs.

Hierna vervolgden we onze weg en hoog in de bergen passeerden we de grens van Noorwegen met Zweden. Ons einddoel voor vandaag is Kiruna. En ons hotel kijkt uit op de ijzerertsmijn waardoor Narvik was ontstaan. Later op de avond breekt het zonnetje weer door!

Donderdag 21 juni 2012

De laatste volledige reisdag is aangebroken. Voor we het plaatsje Kiruna verlaten stoppen we eerst bij de kerk. Deze is ontworpen door architect Gustaf Wickmann en behoort tot de mooiste bouwwerken van Zweden. Het verbindt de Amerikaanse houtarchitectuur met invloeden van de Noorse staafkerk en Samische hutten. Door de mijnbouw verzakt delen van Kiruna. In de komende vijftig jaar zullen delen van de stad en vooral het centrum een aantal kilometers verderop verplaatst worden. De kerk over zo’n dertig jaar. Driekwart van de stad kan blijven staan maar de mijn, de gemeente en het rijk zijn er nog niet over eens wie de verhuizing moet betalen.

Zo’n 20 kilometer buiten Kiruna ligt het plaatsje Jukkasjärvi ook wel bekend als het plaatsje van het IJshotel. In juni is van dit hotel echter niks meer over. In april/mei begint het hotel namelijk te smelten en dat laten ze gebeuren. Zodra het weer mogelijk is bouwen ze weer een nieuw ijshotel. Maar wij kwamen voor het Sami kerkje. Dit is een houten kerk die stamt uit 1608. Deze kerk is de oudste kerk van Zweeds Lapland.

Onze lunch gebruikten we nog in Zweden en daarna gingen we al weer gauw de grens over en waren we weer in Finland. In Rovaniemi kregen we eerst een kleine stadstour. We stopten eerst op een heuvel voor een mooi overzicht van de stad. Rovaniemi werd vrijwel compleet verwoest tijdens de Laplandoorlog, de oorlag tussen Finland en Duitsland in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog. De stad werd na de oorlog geheel opnieuw opgebouwd naar een plan van de architect Alvar Aalto die zich daarbij baseerde op de vom van een rendiergewei. Aan de ene kant oogt de stad zeer modern, maar er is wel erg veel grijs beton aanwezig. Beroemd (!) is het plein Lordi waar ons hotel vlak bij ligt. Lordi wonnen het Eurosongfestival in Griekenland.

Daarna was de kerk van Rovaniemi aan de beurt. Deze is voltooid in 1950. De vorige werd verwoest in 1944. De kerk is ontworpen door architect Bertel Lilleqvist. Wat opvalt is de altaarfresco “Bron van het leven” van proffessor Lennart Segestrale.

Hierna werden we afgezet bij het hotel waar 10 dagen eerder onze reis begon. Vanavond de rugzak en koffer weer reorganiseren en gereedmaken voor de vliegreis van morgen.

1. Sjaak in 't Veld:
    22 juni 2012
    Hoi Corrina
    De tijd gaat razendsnel met alle indrukken en vergezichten die een plaatsje moeten krijgen.
    jammer van de regen, ook dat hoort erbij.
    Toch nog maar even volop genieten van je reis

Groetjes
    Sjaak
  2. Frank:
    22 juni 2012
    Hoi Corrina,

Mooie stukjes en foto's, het lijkt net of ik er bij ben geweest :-)
    Nog bedankt voor de gezelligheid de afgelopen 10 dagen.

Groet,
    Frank
  3. Mieke frieswijk:
    23 juni 2012
    weer thuis, ik zie je snel met onze honden. dank voor het delen van dit schitterende avontuur!