De Noordkaap!

15 juni 2012 - Honningsvåg, Noorwegen

Vandaag een lange dag voor de boeg! Deze ochtend rijden we eerst de grens met Noorwegen over. Vervolgens rijden we naar het Sami parlement in Karasjok. Sami is een verzamelwoord voor Samen, oftewel de Lappen. Maar dat woord gebruiken ze hier niet meer! Daarna stopten we bij het Sapmi. Een cultureel centrum waar we filmpjes te zien krijgen over de Samen. Indrukwekkend. Daarna liepen we naar het openluchtdorpje! Lekker commercieel maar we hebben een idee! We besloten al snel lekker van het zonnetje en een lunch te gaan genieten op het terras.

We vervolgenden onze reis naar de Noordkaap. Bij Lakselv reden we langs onze eerste Noorse Fjord, de Porsangerfjord. Deze fjord is niet zo smal en hoog zoals de beroemde fjorden in zuid Noorwegen. Dat komt omdat de Fjord waar wij nu langsrijden van noord naar zuid is ontstaan. En vanwege de gletsjers is deze stukken breder. Hij lijkt zelfs op de Fjorden van Ijsland! Desondanks is het een mooie route langs het water! Tegen half zes bereikten we het plaatsje Honningsvag. Deze reden we echter voorbij en we zitten nu nog noordelijker op een enorm groot complex. Aan de aantal bussen te zien, gaat het heel druk worden vanavond aan de Noordkaap! Om kwart over negen gaan we vertrekken, helaas is het bewolkt, dus de zomernachtzon zullen we wellicht niet zien (maar het waait hier enorm, dus het kan verkeren), maar de bewolking is nu nog niet zo erg dat we niks zien! Afwachten maar.

Wat een pech! Het is begonnen met regenen en nu om kwart voor een regent het nog steeds! Het zicht was zo slecht dat we met moeite de wereldbol konden zien. Maar het heeft wel wat mysterieuze plaatjes opgeleverd naast de hilarische van top tot teen in de regenpakkenfoto’s!

Om kwart voor een vlug slapen, terwijl het nog licht is! Morgenochtend om half acht vertrekken in verband met het halen van twee ferries!

1. Anita:
    17 juni 2012
    Wat zonde van de omstandigheden op de Noordkaap. Maar je moet het maar van de goede kant bekijken......je moet gewoon nog een keertje terug!
  2. Corrina:
    17 juni 2012
    Helemaal mee eens Anita! Ga gewoon terug in de winter! Met een sneeuwscooter en dan ook nog het noorderlicht zien....hahahahahaha!
  3. Sjaak in 't Veld:
    18 juni 2012
    Al lezende vroeg ik me af f het daar ook zou regenen, je stelde me
    al snel op de hoogte.
    Wat jammer. Zo'n uniek moment en dan zo wazig en nat .Er komen er
    hopelijk nog meer
    Geniet van de mooie momenten Groetjes Sjaak