Verslag van de cruise!

4 september 2012 - Breda, Nederland

Het zou mogelijk zijn om op het cruiseschip Ruby Princess te internetten. Voor USD 65 kon je 100 minuten kopen. Maar de reiservaringen waren hier niet positief over. Slechte verbinding, hele trage verbinding………………kortom, reisverslagen en foto’s uploaden zou een lang en moeizaam proces worden. Ik heb wel trouw elke avond mijn verslag bijgewerkt en zet het nu in zijn geheel op de website. Ook zet ik er alvast een paar foto's op. De rest volgt deze week!

22 augustus 2012 Amsterdam-Venetië

Om 14.50 uur vertrok onze vlucht. Binnen 1,5 uur stonden we op het Marco Polo vliegveld van Venetië.  Volgens de instructies moesten we de blauwe bus van ATVO nemen en voor € 6 werden we naar het Piazzale Roma gereden. Eenmaal op de brug zagen we al twee grote cruiseschepen liggen. De Nieuw Amsterdam van de Holland-America Line en de Ruby Princess van Princess Cruises. Die laatste is ons drijvend resort voor de komende dagen. Met de People Mover en de benenwagen bereikten we om 18.00 uur onze hut. Na heerlijk gegeten te hebben en nog wat rondgeslenterd op een van de 14 dekken was het tijd om de koffer uit te pakken en de koffer in te duiken!

23 augustus 2012 Venetie-op zee

Om 08:15 uur ging het alarm af voor de gebruikelijke rampenoefening. Gewapend met reddingsvest gingen we naar onze station B. Hier kregen we instructies wat te doen als het alarm afgaat. En ook heel belangrijk, hoe het vest aan te krijgen! Daarna heel vlug ontbeten want we verlaten Venetië!

Terwijl de “Venice Musical Salute” door de boxen schalden voeren we Venetië voorbij!  Prachtige Italiaanse muziek en de voorbij schietende kanaaltjes, bruggetjes, torens en veel zwaaiende mensen was grandioos  om mee te maken.

De rest van de dag hebben we gewandeld over de diverse dekken en genoten van het uitzicht.

’s Avonds stond een kleine show op de planning. We hebben gekeken naar de “Welcome Aboard Showtime “One Night Only”. Bij het slapen gaan varen we  ongeveer op de helft van de italiaanse laars in de Adriatische zee. Eens kijken of we morgen al een beetje zijn opgeschoten!

24 augustus 2012 Op Zee

Vandaag was echt een luie dag! Ontbijten, lunchen, avondeten, koffie drinken en een boek uitlezen op het dek! Af en toe zagen we wat in de verte (eilandje, schepen) maar verder alleen maar water. De kledingkeuze voor vanavond was Formal! Nou, dat hebben we geweten. Sommigen zagen er echt mooi uit, maar er liepen gevalletjes tussen………..Anita weet precies wat ik bedoel! En vooral als het van die volslanke Amerikanen zijn…………..

’s Avonds zijn wij naar de musical Stardust gegaan. Muziek uit vergane tijden in de stijl van Doris Day, Nat King Cole etc. Voor Niny genieten en ik vond het ook niet echt vervelend, hahahaha! Meer valt er niet te vertellen, morgen gaan we op eerste excursie! Athene here we come!

25 augustus 2012 Athene (Piraeus) Greece

Om negen uur meerden we aan in Piraeus, Athene. Toen moest ik ook klaar staan voor de excursie naar de Acropolis en de tempel van Poseidon. Van de 3400 gasten aan boord gaan er ruim 2000 op excursie! Maar het is prima geregeld. We waren gewaarschuwd, het zou vandaag 42 graden worden. De eerste stop is de Acropolis. Heb ik toch altijd gedacht dat het gebouw zo heette. Maar Acropolis betekent “High City” en is dus de naam  voor alle gebouwen. Het gebouw wat ik dacht dat Acropolis heette heet  dus in werkelijkheid het Panthenon, Dit gebouw, gewijd aan de Godin Athena, stond half in de steigers en vol verbazing keken we hoe een hond de trappen naar boven nam!

De Caryaitides (maidens) is ook redelijk bewaard gebleven. De tweede vrouw in dit gebouw die naar het westen kijkt is een kopie van het originele beeld. Lord Elgin heeft in 1801 de originele gestolen en meegenomen naar Londen. Voorts zagen we vanaf de Acropolis de tempel van Hephaestus, de tempel van Zeus en de boog van Hadrian.

Hierna reden we door naar het oude (olympische) stadion waar nog steeds marathons gelopen worden. Voorts bezochten we het Plaka, een oud gedeelte met winkeltjes. Hierna was het tijd voor een Griekse lunch alleen de wijn steeg ons wel snel naar het hoofd.

Tot slot reden we een spectaculaire route langs de kust naar de tempel van Poseidon aan Cape Sounion. Deze is in de 5e eeuw BC gebouwd ter ere van de god van de zee en waar zeelieden een laatste offer konden brengen voor een behouden vaart. Ook hier wist een Engelse Lord zijn stempel te drukken. Lord Byron heeft zijn naam in een van de pilaren gesneden.

Daarna reden we terug naar de Ruby Princess. Een uurtje later verlieten we de haven, op weg naar de volgende bestemming.

26 augustus 2012: Kusadasi, Turkije

Toen ik om 07.00 uur aan het ontbijt zat waren we al aangemeerd. Deze morgen ga ik naar het spookstadje Ephesus. Hoopjes stenen bekijken van wat ooit een provinciale hoofdstad en handelscentrum was van de Romeinen. Maar eerst stopten we bij een halve pilaar van wat er over is van een tempel en even later zagen we de ruïnes van de baseliek van St. John, een van de twaalf apostelen. Nog een laatste stop voor het beeld van Maria en we konden aansluiten bij de massa die ook de ruïnes van Ephesus gingen bezoeken. Maar gelukkig is het enorm groot, dus liepen we elkaar niet echt in de weg. Alleen bij de hoogtepunten was het een beetje druk! En de hoogtepunten waren het wel waard. De Celsus bibliotheek, de tempel van Hadrian en het theater zien er indrukwekkend uit.

De gids wist er ook wat moois van te maken. Wij zagen helemaal voor ons hoe de romeinen destijds op de wc’s zaten (gat in het marmer) zonder tussenschotjes en discussieerden over politiek. En hij wist ook een voorstelling te maken van het koude marmer wat in winter opgewarmd moest worden door slaven zodat de Romeinen geen koude kont zouden krijgen bij het doen van gewichtige zaken. Daarna moesten we hem volgen naar een ruimte wat volgens hem “the best whorehouse of Ephesus” was. Hier tegenover stond de beroemde bibliotheek waar ook veel jongeren studeerden. Volgens de gids liep er een directe route van deze bibliotheek naar het bordeel……..maar dat zijn zijn woorden………..

Tegen twaalf uur zijn we weer terug op de boot! Om half twee verlaten we de haven van Kusadasi.

27 augustus 2012: Istanbul

Om 8 uur varen we de Bosphorus in en leggen aan in de haven van Istanbul. Vanaf de ontbijttafel hebben we zicht op verschillende moskeeën en minaretten. Onze tour bracht ons eerst naar de Hippodroom. Dit is een ovale plein vlakbij de Aya Sophia en de Blauwe Moskee. Dit was vroeger een paardenrenbaan. Op dit plein staat en Egyptische obelisk en de bronzen slangenzuil. Voorts liepen we naar de Blauwe Moskee. Vanwege de blauwe Iznik-betegeling wordt de Sultan Ahmet Camii moskee de Blauwe Moskee genoemd. Bij de ingang moesten we onze schoenen uitdoen en dat rook je toch wel eenmaal binnen. Naast indrukwekkend was het ook afgrijselijk druk! Maar we hebben een idee! Hierna was de Aya Sophia aan de beurt. Dit was oorspronkelijk een Grieks-orthodoxe kerk met prachtige mozaïeken en indrukwekkende koepel met een diameter van 30 meter dat later is omgebouwd tot moskee. Opmerkelijk is dat het binnen is afgewerkt met het marmer en de pilaren van Ephesus! Een medereiziger uit Canada vond de Arabische tekens net graffiti op een christelijke kerk……..

Hierna reden we naar de Grand Bazar en kregen eerst een demonstratie in tapijten weven. Gelukkig heb ik al kleedjes liggen dus gingen we na eerst geluncht te hebben bij Starbucks, de Grand Bazar bekijken. Het was er heel druk, de verkopers zijn heel opdringerig en het was er bloedheet! Ook hier kan ik zeggen dat we een idee hebben! Al gauw zaten we op een bankje en kwamen de winkels naar ons toe! Hierbij waren ze soms zo vervelend dat een medereiziger uit Egypte bijna met zijn wandelstok de verkopers wou wegjagen!

Om zes uur verlieten we weer de haven en hiermee is ons avontuur in Turkije voorbij. Morgen doen we weer even Griekenland!

28 augustus 2012: Mykonos

Om 12 uur bereiken we de haven van Mykonos. Vanwege de grootte van de Ruby Princess kunnen we niet aanmeren maar gaan we voor anker. Met kleine bootjes worden we naar het centrum (Chora) gebracht. Het duurt wel even eer er ruim 3000 man aan land gebracht zijn maar het is absoluut de moeite waard. Als eerste ga ik op zoek naar de windmolens. Ooit waren het er 366 stuks die werden gebruikt om water op het land te pompen. Er waren vroeger ook 365 kapelletjes. Voor elke gelegenheid werd er een gebouwd: als gebed voor regen of voor behouden tussenkomst van een zeereis. Met de windmolens in de rug heb je een prachtig zicht op Little Venice. Deze huisjes zijn direct aan de waterlijn gebouwd en hun balkonnetjes hangen boven het water. Men vermoedt dat in de 16e en 17e eeuw toen piraterij voorkwam, deze huisjes gebruikt werden voor snelle lading en ontlading van de gestolen goederen.

We kwamen “Petro” ook nog tegen. Een van de drie beroemde pelikanen die als heertje rond paradeerde! Helaas vloog de tijd in Mykonos om en om half zeven kwam de watertaxi de laatste passagier brengen en verlieten we de haven. Iedereen was het eens, Mykonos is een liefelijk en prachtig eilandje!

29 augustus 2012: Op Zee

Vandaag worden we weer volop vermaakt. We kunnen onze kaart laten wapperen bij de outlet sale. Er worden in no-time prachtige sculpturen uit ijs gehakt, we kunnen gaan line-dansen en in de namiddag duikt iedereen zijn cabin in om zich op te tutten voor “Formal Night”. En ja, wij ook! Maar om half negen staan we op dek 7 om te kijken hoe we door de Straat van Messina varen. Met links Sicilië en rechts Italië. Aansluitend duiken we het theater weer in en zien een mooie musical “I had a dream”.

30 augustus 2012: Napels

Om zeven uur meren we aan bij Napels. Om acht uur sta ik klaar voor mijn eerste excursie van vandaag. Ik ga naar Pompeï. Deze stad is in de 6e eeuw voor Christus als Griekse handelspost gesticht. In het jaar 79 na Christus is het plotseling bedolven onder het vulkaanas van de Vesuvius. Pas in 1600 kwam men aanwijzingen tegen van het bestaan van Pompeï in oude teksten en in 1748 begonnen pas de opgravingen. Vrijwel de hele stad is nu blootgelegd. Onder begeleiding van Vince onze gids begon de stad voor onze ogen te leven. Maar vooral de versteende lichamen maakten veel indruk. De excursie werd afgesloten met nog een bezoekje aan de Cameo factory.

Eenmaal weer terug op het schip na een snelle lunch stond ik weer in de rij voor de volgende excursie. Een city-tour door Napels. De bakermat van de pizza, Sophia Loren en O Sole Mio. Een stad met twee gezichten. Aan de ene kant chaotisch, crimineel en geplaagd door vervuiling en armoede en aan de andere kant de meest Italiaanse stad, waar familie, eten en godsdienst nog steeds een centrale plaats innemen. De stad is gesticht door de Grieken. We reden langs bezienswaardigheden zoals Piazza Municiplio (groot plein met tuinen met stadhuis, een standbeeld van koning Victor Emanuele II te paard), Quartiere Vecchio di Spacca (oude stadswijk met een warwinkel van straatjes, de veel bezongen wijk Santa Lucia), Castel Nuevo (gebouwd door de broer van de koning van Frankrijk, P. d’Agincourt), het Piazzo Reale (Bibliotheca Nazionale), het Nationaal Archeologisch museum (een van de grootste musea van Europa met een enorme verzameling voorwerpen uit Herculaneum en Pompeï) en nog veel meer.

Al met al een geslaagde dag! We gaan bijtijds naar de cabin, geen show of wat dan ook vanaond, morgen vroeg op want om 7.00 uur vertrek ik voor een excursie naar Rome!

31 augustus 2012: Civitavecchia (Rome)

Om 7 uur begon de tour naar Rome. Civitavecchia ligt 1,5 uur rijden van Rome af. Als eerste bezochten we het Colosseum. In het jaar 72 na Christus werd begonnen met de bouw van dit spectaculaire amfitheater. Hier vonden bloederige gevechten plaats tussen gladiatoren voor een uitzinnige menigte van 50.000 mensen. Erg indrukwekkend.

Na een typische lunch in een klein Italiaans restaurantje kregen wij een city-tour door Rome. Vooral de Forum Romanum was spectaculair. Dit plein staat vol met marmeren en gouden paleizen, tempels en markten met zuilengalerijen.

Ons volgende doel was Vaticaanstad. Dit is het kleinste staatje ter wereld en heeft onder andere een eigen rechtssysteem, postkantoor, radiostation en krant. Eerst bezochten we het Vaticaanse Museum. Het is wel een beetje zuur al die rijkdom te zien terwijl je juist van de Paus verwacht voor de armen te zorgen. Daarna liepen we de Sixtijnse Kapel in. Hier mocht absoluut niet gefotografeerd worden of zelfs gesproken. De kapel is vooral bekend vanwege haar fresco’s van Perugino, Botticelli en Ghirlandaio. Het plafond werd tussen 1508 en 1512 beschlderd door Michelangelo, het grootste werk ooit door één kunstenaar gemaakt. Later schilderde hij het Laatste Oordeel achter het altaar. In deze kapel wordt ook de Conclaaf gehouden. Hier wordt de nieuwe Paus gekozen.

Daarna was de Sint-Pietersbaseliek aan de beurt. Elke nis was nog indrukwekkender dan de vorige! En elke nis heeft zijn eigen altaar! Ik kan niet anders afsluiten met indrukwekkend! En op het Sint Pietersplein konden we zien waar de Paus ons altijd bedankt voor die bloemen…….

Rome is een prachtige stad en hier wil ik zeker nog weer eens naar terug!

1 september 2012: Livorno (Florence/Pisa)

Wederom vroeg uit de veren voor een excursie. We begonnen met Pisa om de scheve toren van 55 meter te bezoeken. Oorzaak is de moerassige ondergrond, maar ook de eerste drie verdiepingen werden scheef gebouwd. Met gewichten en kabels probeert men de toren te behoeden voor instorten.

Hierna reden we door naar Florence. Daar liepen we eerst naar de Church of Santa Croce. Een kerk aan een groot plein. Daar moesten we drie uur later weer verzamelen. Tot die tijd hebben we eerst een kleine demonstratie gezien in de lederfabriek. Ver volgens hebben we heerlijk gegeten in een klein Italiaans restaurantje. En tussen de buien door hebben we Signoria Square bezocht met een replica van David (Michelangelo) en vele andere beelden. Langs de Uffizi Gallery liepen we door naar het water om de beroemde Ponte Vecchio te zien. Een brug met huisjes. Helaas volgende de ene bui de andere op en dat doet dan toch afbreuk aan de stad.

2 september 2012: Monte Carlo, Monaco

Om zes uur lagen we al voor de haven van Monaco, maar door harde wind en een in de weg liggend zeilschip duurde het tot kwart voor acht eer we aangemeerd waren. Na rustig ontbeten te hebben werd het tijd Monte Carlo te bezichtigen. Eerst gingen we naar boven om Old Town en het kasteel te zien. Maar voor we daar waren zagen we een treintje dat ons door Monte Carlo zou rijden over het circuit, langs het casino en door de sjieke straten. Bij het paleis stapten we uit en zijn via Old Town met zijn vele winkeltjes en restaurantjes weer langzaam naar beneden gewandeld. Om 13.00 uur waren we weer aan boord en een klein uurtje later verlieten we dit leuke staatje weer.

’s Middags was het tijd om de koffer weer in te pakken en langzaam van alles afscheid te nemen. Maandagmorgen vroeg gaan we met koffer en al de bus in voor een laatste tour, nu door Barcelona. In de namiddag worden we dan netjes op de Airport afgezet en dan is deze reis voorbij!

3 september 2012: Barcelona, Spanje

Wat een nacht hebben we achter de rug. Het begon al met een rare rook wat we op het water zagen. Alsof de zee in brand stond. Het schip begon ook steeds meer te schudden. Maar op een gegeven moment toch maar naar bed gegaan, ten eerste omdat we de volgende ochtend vroeg op moesten staan en ten tweede omdat je liggend weinig last van zeeziekte hebt. Tot 01.00 uur duurde deze ongein. De volgende dag hoorden we dat er passagiers zeeziek waren geworden en dat de reden van dit ongemak De Mistral was! Dit is een koude noordelijke valwind in Zuid-Frankrijk die een hoge windsnelheid heeft. De Mistral ontstaat wanneer koude uit de poolstreken afkomstige lucht ver zuidwaarts Europa in trekt. Op zee gaat bij het uitbreken van de Mistral de golven plotseling hevig tekeer. Nou, dat hebben we gevoeld. Het schijnt ook dat deze wind veel stof verplaatst en mensen en dieren zenuwachtig maakt. Sommigen worden zelfs door de wind ontregeld! Maar gelukkig niet onze kapitein. Geen Costa-perikelen, om vijf uur lagen we netjes in de haven van Barcelona aangemeerd.

Vandaag onze laatste excursie. We krijgen een rondleiding in Barcelona’s Gothic Quarter. We beginnen bij een 600 jaar oude Kathedraal met een kleine, afgeschermde ruimte in het midden waar de koning van Spanje zijn eigen stoel heeft zoals vele andere hooggeplaatsten. Onder begeleiding mochten we deze ruimte bezoeken. Ook een mooi detail waren de 13 ganzen in de tuin midden in de kathedraal. Deze staan voor een 13 jarige meisje dat weigerde andere goden te eerbiedigen dan Jezus Christus en derhalve ter dood was veroordeeld. Daarna dwaalden we door El Barrio Gotico, het oude centrum met een wirwar van kronkelige, smalle straatjes. Maar onze gids wist de weg en op een gegeven moment stonden we op Las Ramblas. Een door bomen omzoomde boulevard welke begint vanaf Plaza Catalunya tot aan Port Vell met het standbeeld van Columbus. Heel indrukwekkend was de Mercat de la Boqueria de grootste overdekte markt van de stad. Met verbazing keken we naar groente en fruit wat zo kunstig werd gepresenteerd dat je amper wat durfde te kopen. Het leken wel boeketjes van groente en fruit. Prachtig! Minder fraai was de vleesafdeling, ik zie liever niet van welk beest een stuk vlees komt! Hier lagen de koppen ons beschuldigend aan te kijken. Daarna was de Sagrada Familia aan de beurt. Architecht Gaudi startte met de bouw van het “heilige der heiligen” in 1883. Ik kan niet zeggen dat ze veel zijn opgeschoten in de 20 jaar sinds wij voor het laatst geweest zijn! Tenminste, we zijn toen niet naar binnen gegaan en dat kan nu wel. Door de bouw is er geen kunstlicht nodig. De pilaren veranderen van kleur. Van licht marmer dicht bij de ingang van de geboorte, tot donkerrood naar de ingang van het overlijden. De zijkant, de ingang van de wederopstanding staat nog volop in de steigers. Ze verwachten dat de bouw nog zeker 20 jaar gaat duren. Wel, als we er dan nog zijn, toch maar weer een keertje kijken!

Tot slot brachten we een bezoek aan Mount Montjuic. We zijn het Olympisch Stadion in geweest, gebouwd voor de spelen van 1992 en hebben genoten van het uitzicht op de stad Barcelona en de haven.

Daarna werden we met onze koffers afgezet op de luchthaven van Barcelona en is de mooie trip voorbij! De afgelopen 12 dagen hebben we 6 landen bezocht: Griekenland, Turkije, Italië, Vaticaanstad, Monaco en Spanje. Een prachtige reis en absoluut een aanrader als je op een luxe manier steden wil “proeven”! Ik wil absoluut een aantal dagen terug om Rome te bezoeken maar ook Barcelona. Ook Griekenland is absoluut een aparte vakantie waard!

Wel, helaas geen volg verhaal maar een verslag van de gehele vakantie! Tot de volgende keer!

Corrina

1. Mirjam:
    4 september 2012
    Hoi Corrina, wat een mooie en interessante reis hebben jullie gemaakt! Leuk en uitgebreid geschreven, je kunt je als lezer ook helemaal inleven in jullie reis!
    Top gedaan! Grt Mirjam
  2. Anita:
    5 september 2012
    Zeer indrukwekkend tripje. Jammer dat t niet in stukjes en beetjes kwam. In een tijd waarin ene mijnheer Kuijpers vanuit de ruimte met zijn vrouw kan beppen, moet het toch ook mogelijk zijn om vanaf een boot te interneppen. Maar goed, toch erg leuk om alles nog een keer te lezen. En voor jou is deze reis hiermee gelijk digitaal vastgelegd!
  3. Sandra:
    He zus,
    Wat heb jij toch weer een ongelovige mooie reis achter de rug. Wel denk ik dat je toe bent aan vakantie om een beedje bij te komen van al die indrukken, is het niet ? p.s. zie ik je zondag ?
  4. Mieke frieswijk:
    5 september 2012
    Hoi Corrina, In 1 adem uitgelezen! Wat een mooie reis moet dit geweest zijn. Zou meteen willen inschepen. Tot ziens op ons hondenpad, Mieke
  5. Cock Herreveld:
    12 september 2012
    Hoi Corrina, heel leuk om te lezen! Het is heel bekend, dat het internet moeilijk en langzaam gaat op de schepen. Het mobiele bereik is beter.
    Mij trekt zo'n Middellandse Zeecruise niet zo erg, maar als ik jouw verslag lees, dan bedenken wij ons nog weleens. Wij gaan binnenkort de Dnjepr afvaren plus Krim en Zwarte Zee. Heel spannend!
    Groet, Jan en Cock H.