Denali N.P.

3 september 2011 - Denali Park, Alaska, Verenigde Staten

2 september 2011
Vandaag verlaten we Chena Hotsprings en rijden we eerst naar Fairbanks om daar weer wat lunch in te slaan voor de komende dagen. De eerste lunch wordt gegeten bij het plaatsje Tripod. Daar staan grote ijzeren "tripods" die ze in de winter op het ijs van de rivier plaatsen en dan mag iedereen gokken wanneer deze in het voorjaar door het ijs zakt. De winnaar ontvangt daarvoor zo'n USD 100.000 Niet slecht he?
Daarna reden we door naar Denali N.P. om eerst het visitor center te bezoeken. Hier is een mooie tentoonstelling te zien over het park. Welke dieren er voorkomen, welke bergen er te zien zijn op een heldere dag! Vervolgens gingen we een bezoekje brengen aan de kennel van Denali N.P. Deze husky's worden in de winter gebruikt om het park te controleren. Eerst liepen we langs de honden maar het langste stond iedereen toch wel bij de ruimte waar drie puppy husky's zaten. Daarna volgende een kleine demonstratie en een presentatie. Gelukkig laten we de drukte achter ons en slapen we in een gezellige lodge!

3 september 2011
Vanmorgen moesten we om 06.45 uur verzamelen. Om half acht vertrok onze bus die ons naar het Eielson Visitor Center zou brengen. Deze tocht zou minimaal 7-8 uur duren, maar wij waren na 11 uur klaar! Wat hadden wij een mazzel. Ten eerste was het droog en zelfs zonnig met hier en daar een wolkje. Al gauw zagen wij een mannetjes Moose en even later een vrouwjes Moose met een jong! Daarna stopten we op een plek waar iemand een lynx had gezien. Na veel geroep (op drie uur, bij dat gele bosje etc.) zag ik hem ik zitten half achter een stuikje. Hij zat ons op zijn gemak te bestuderen. Zelfs de chauffeur was enthousiast. Deze zie je volgens hem bijna nooit. Ik vond het al knap dat iemand hem uberhaupt daar zag zitten! Hierna volgende onze eerste Karibou! Ook die zijn nog amper te zien in het park! En daarna ging het los. We hebben maar liefst 10 grizzly's gezien, waarvan we vermoeden er drie 2x gezien te hebben. Dus, zeker 7 ! Van ver weg tot vlak voor de bus! En alsof het allemaal nog niet genoeg was, ook Mount McKinley (de Denali) was uit de wolken en zichtbaar! Daarnaast was de indian summer hier heel duidelijk te zien. Kortom, we lopen hier allemaal met een vette grijns rond en raken nog niet uitgepraat over deze fantastische dag!

Alle foto's van de vorige dagen zijn ook geupload!