Dinsdag in Yangshuo

23 september 2014 - Yangshuo, China

Bandit is jarig en wordt vandaag 6 jaar! Geloof niet dat hij weet dat ik er niet ben op zijn verjaardag, maar hij wist wel dat er iets speciaals was, want zowel zijn vriendje Brooklyn als hij hebben gesmuld van de soesjes!

In het heerlijke zonnetje (verwachting 30 graden vandaag) zijn we vanmorgen naar de bakker gelopen voor ons ontbijt, die we op ons gemak hebben opgegeten. Om 09.00 uur vertrokken we naar een zijriviertje de Dragon River (Mini Lijiang river) van de grote Li River om op een bamboe vlot te gaan “raften”. Weet niet wat ze in China verstaan onder raften, maar om de 200 mtr zit er een kleine dam in en dat veroorzaakt hilarische momenten en natte voeten! Maar de route was prachtig met links en rechts mooi zicht op de Karstgebergte. Het is ook zeer relaxed zittend op een stoeltje te genieten en alleen het verplaatsen van de stok in het water te horen. Heerlijk om de dag mee te beginnen. Vervolgens hebben we wat rondgeslenterd in het gezellige centrumpje en hebben bij Kelly’s genoten van een heerlijke lunch.

Daarna was het tijd voor onze Tai Chi les. Dit is een Oosterse bewegingsvorm, gebaseerd op eeuwenoude, taoïstische inzichten. Tai Chi heeft o.a. een positieve invloed op de vier pijlers van de gezondheid: ademhaling, voeding, beweging en rust.

Onze leraar was een “Meester” die al jaren les geeft en ook veel heeft uitgelegd over de bewegingen en waar ze goed voor zijn. Wij hebben 10 poses geleerd en dat heet dus 1 beweging. En er zijn er honderden. Vond dit al moeilijk! Maar het was heel leuk om te doen, je voelt je echt rustig worden, zelfs de vele toeschouwers deerden ons niet!

Tot slot vandaag ga ik naar kookles! Om 15.00 uur lopen we naar Cloud 9 Restaurant. Boven zijn diverse zalen met kookeilanden. Eerst moesten we een schort om en koksmuts op. Daarna werden de drie gerechten eerst voorbereid. Hakken, snijden, kruiden toevoegen. Toen ging de brander aan en hebben we alles op commando van onze instructeur, wok on 6 o’clock, wok on 9 o’clock, bereid. Daarna mochten (moesten?) we het zelf opeten. We hebben Gong Bao Chicken gemaakt, Steam Dumplings with Pork and Vegetable en tot slot Fried String Beans with Garlic and Chili sauce. En het resultaat was heerlijk.

De heerlijke dag hebben we afgesloten met een lekker biertje op het terras van Billy!

1. Debby Pouls:
    24 september 2014
    Gefeliciteerd met je Bandit. Kunnen jullie die gerechten nu ook thuis maken zodat ik ze ook kan proeven :-)
  2. Mieke frieswijk:
    24 september 2014
    Gefeliciteerd en je hebt er in china een goed feestje van gemaakt. Veel plezier nog!
  3. Corrina:
    24 september 2014
    Debby, ik zal Sandra de recepten geven, kan ze deze thuis voor jullie maken!
    Mieke, bedankt! Het is hier echt genieten!