Woensdag in Yangshuo

24 september 2014 - Yangshuo, China

De Chinezen ruilen massaal hun fietsen in voor elektrische scooters. Volgens mij zijn al die ingeruilde fietsen nu te huur voor toeristen. Met een groep van 17 man zouden we in de omgeving van Yangshuo gaan fietsen. Er was keuze tussen een mountainbike of damesfiets met mandje. Vanwege mijn fototas, koos ik voor de damesfiets (bleek er later ook mountainbikes met mandjes te zijn). De fiets viel niet tegen, alleen hadden al deze damesfietsen geen versnelling. Af en toe moest er een klein heuveltje bedwongen worden en dat valt niet mee zonder versnelling. We fietsten door smalle weggetjes langs kleine dorpjes en hadden onderweg mooi zicht op het Karstgebergte. Bij de Maanheuvel zijn we gestopt, een enkele van de groep heeft de zware klim naar boven ondernomen. Ik heb de Maanboog op afstand gezien en dat is voor wat mij betreft prima. Nadat de sportievelingen weer terug waren werd er heerlijk geluncht! Vervolgens stapten we weer op onze fietsen en reden we weer door de dorpjes terug naar Yangshuo. Heerlijk om zo de ochtend door te brengen.

Om kwart over vier stonden we weer klaar voor de volgende excursie. Een boottocht over de Li River om de rivier en de tafelbergen te verkennen. Heerlijk was dat. Langs de rivier zagen we de buffels die door de eigenaren naar het water werden begeleid zodat ze een bad kunnen nemen. Later schijnen die beesten zelf weer de weg naar huis te vinden. We zagen de mooie bergen op de achtergrond, kortom het was echt genieten.

Aan wal gingen we dineren, weer werden er 10 gerechten op tafel gezet en het was weer smullen.

Tot slot stapten we weer op de boot om te kijken hoe de vissers gebruik maken van aalscholvers om vissen te vangen. Het was een excursie met een dubbel gevoel. De aalscholvers krijgen een touwtje om hun nek zodat ze de grote vissen niet kunnen doorslikken. Als de visser ziet dat er vis in de keel zit, steekt hij de stok uit, de vogel gaat er dan zelf op zitten en laat de vogel bij de mand de vis uitspuwen. Na een klein half uurtje doet de visser het licht op de voorkant uit en de aalscholvers sprongen gelijk op de bamboeboot. Ook tijdens het vissen hadden de aalscholvers het ruime sop kunnen kiezen, maar ze verkozen toch bij de visser te blijven. Maar dat touwtje om de nek….ik weet het niet.

Al met al was het een heerlijke dag, fietsen, varen………….het lijkt wel vakantie!

Morgen weer een reisdag naar Kanton, tevens onze laatste dag met de gids, dus maar eens kijken of ik nog genoeg zakdoeken heb……..