De Grand Canyon van Jordanie

12 november 2013 - Madaba, Jordanië

Dinsdag 12 november 2013

Vandaag verlaten we Madaba. We gaan via de King’s Highway naar Karak en aansluitend naar Dana. Het beloofde een mooie route te worden en die belofte is meer dan waargemaakt. We begonnen aan een spectaculaire afdaling in de Wadi al Muijb, een diepe kloof die ook wel de Grand Canyon van Jordanië wordt genoemd. De weg slingert ongeveer 900 meter omlaag naar een dam die op de bodem van de wadi ligt. Bij het eerste uitzichtpunt zag ik een buizerd rondcirkelen. Helaas geen foto, de telelens had ik thuis gelaten. Eenmaal weer boven aan de andere kant genoten we van een heerlijk bakje thee op het terras met prachtig uitzicht.

De route vervolgde naar het kasteel van Karak. Een kruisvaarderskasteel dat in de tijd van de kruisridders werd verdedigd door Reinoud van Chatillon, die het vooral had gemunt op islamitische karavanen en koopvaardijschepen en was zelfs ooit tot een dagmars van Mekka opgerukt. In 1183 en 1184 werd dit kasteel dan ook belegerd door Saladin, de aartsvijand van Reinoud de Chatillon.

We waren drie uur zoet in dit kasteel, er zijn tal van donkere gangen, onverlichte spelonken en soms steile afgronden waar we ons prima hebben vermaakt.

Daarna vervolgden we onze weg vanuit de Wadi al Hasa reden we verder over de vlakte van Taflia, waar T.E. Lawrence in januari 1918 zijn enige veldslag tegen de Turken leverde. Vlak voor zonsondergang bereikte we het sprookjesachtige Dana in het natuurreservaat Wadi Dani. Een deel van de oude huisjes zijn verbouwd tot slaapvertrekken, momenteel lig ik op een slaapzaal met 6 bedden. Dolle pret dus!

1. Mieke frieswijk:
    13 november 2013
    Net een schoolkamp met kussengevechten enzo! Nee, de indrukken en foto's zijn prachtig!
    Gr. Mieke