Jerash, het "Pompei van het Oosten"

11 november 2013 - Madaba, Jordanië

De eerste stenen voor het Grieks-Romeinse Jerash werden in de 2e eeuw v. Chr. gelegd door het leger van Alexander de Grote. Nadat de Romeinse generaal Pompejus het gebied in 63 v.Chr. had veroverd, ontwikkelde Jerash zich tot een regionaal centrum van handel. In de hoogtijdagen woonden hier minstens 20.000 mensen.

Via de Hadrianus boog betreden we het terrein. Gelijk links zien we de hippodroom waar vroeger de gladiatorengevechten en Romeinse strijdwagenrennen werden gehouden. Over de oude weg, in het voetspoor van de geschiedenis, komen we uit bij het ovale forum. Een plein van 90 bij 8 meter.

Aan dit plein ligt het zuidelijke theater. Het bied plaats aan 3000 toeschouwers en wordt tegenwoordig nog gebruikt voor enkele voorstellingen van het jaarlijkse culturele Jerash-festival.

Tot slot bezochten we het complex van drie kerken, die gewijd zijn aan St. Joris, Johannes en de heiligen Cosmas en Damianus. Terwijl ik op de grond lag om de zuilen even iets anders te fotograferen werd er weer opgeroepen tot gebed! En terwijl ik dit typ, galmt het weer. Ik vind het totaal niet storend, zelfs een beetje magisch.

Morgen wordt weer een mooie dag met ook weer historie! We eindigen in Dana Reservaat, hopelijk is er daar ook WiFi!

1. Jaap deen:
    11 november 2013
    Buiten het prachtige mozaiek van Merdaba heeft Jerash mijn hart gestolen. Fiijn dat je er nu ook een indruk van hebt. De foto's gaan me vertellen wat jij er mooi aan vindt. Geniet maar van de kleurvolle klanken en de zoete geuren van de oriënt. - Corrina een bijna winterse groet vanuit Breda, Jaap
  2. Cock Herreveld:
    18 november 2013
    Weer opnieuw genieten, Jordanie heeft veel meer indruk op mij gemaakt dan Israel. En ook in het dagelijks leven kom ik vaak zaken tegen die gerelateerd zijn aan Jordanie. Geniet verder!