Naar huis!

9 juli 2010 - Reykjavík, IJsland

Gisteren zijn we eerst een heerlijke  strandwandeling gaan maken. Op de weg naar Thingvellir Nationaal Park reden we langs de  Eyafjallajokull die nu  heel rustig is. We zagen geen pluimpje en de vulcaanas is inmiddels  weggewaaid  of weggeregend. In 930 is in Thingvellir NP  de eeste parlementaire democratie ontstaan. De kloof is ontstaan door het schuiven van de Europese en Amerikaanse tektonische platen. De acoustiek was  uitstekend voor de  sprekers  in deze  kloof. Was er ook nog  een  klein watervalletje en watertje waar vroeger de  veroordeelde  vrouwen werden verdronken.  Waarop sommige mannen meedeelden het toch  wel jammer te vinden dat de tijden veranderd zijn (!).

Hierna reden  we  naar Reykjavik. We zijn op de eindbestemming.

Deze morgen ben ik eerst gaan whalewatchen. Ondanks een flink schommelende boot ben  ik niet zeeziek geworden en heb ik twee minkwhales gespot. En ook weer tientalle puffins. Wat zijn die beestjes grappig. Ze hebben ook een hele komische  manier van vliegen,  nou ja,  het is meer flapperen! De rest van de dag heb ik het centrum van Reykjavik verkend. De creditcard doet het nog  steeds, nu  kijken hoe we alles  thuis krijgen, hahahaha.

Allemaal bedankt voor  het meebeleven van mijn reis door IJsland. Het  is een prachtig mooi  land  dat je in zijn ban  krijgt. Het weer zit niet  altijd mee, maar als je eenmaal de zon ziet dan ben je om. Ik ga thuis op  mijn gemak uit ca. 1000 foto's een mooie selectie maken en in  een foto-album zetten. Als dit klaar is zal ik een link doorsturen voor degenen  die meer foto's van IJsland willen zien. Bedankt allemaal voor  jullie berichtjes, het  is gewoon heel leuk dit in IJsland te lezen.