Katmai Nationaal Park

8 september 2011 - Knik River Glacier, Alaska, Alaska, Verenigde Staten

6 september 2011
Vanmorgen zijn we eerst naar Eagle River gereden. Omdat er weer sprake was van een SNP-wandeling, regende het weer! Dus, ook deze keer ben ik niet meegegaan om de 3-4 uur durende wandeling te maken. Ik zie er geen heil in, continue naar je voeten te moeten kijken omdat het modderig en glad is, amper tijd te hebben om van de omgeving te genieten en ook nog helemaal ingepakt te zitten in een regenpak! Dus, ben ik met een andere reisgenote een kleine wandeling gaan maken naar een beverfort (helaas, ze waren niet thuis). Daarna hebben we lekker in het Visitor Center gelezen, warme choco gedronken en geluisterd naar een lezing over gletsjers van een ranger aan een groep leerlingen.  Toen het eindelijk droog was zijn we weer dezelfde bevertrail gaan lopen en zagen tot onze grote verassing 2 grizzly's bij het water! Dat was top!
Bijna vijf uur later kwam de groep terug, doodop, het was een zware, natte tocht!  Hierna reden we door naar Anchorage waar we om 5 uur aankwamen.

7 september 2011
Om vijf uur ging de wekker! Om zes uur stonden we op de luchthaven. Met Penair vlogen we in een uurtje naar King Salom. Daar stapte we over op een watervliegtuigje dat ons naar Katmai N.P. bracht. Eenmaal daar aangekomen, kreeg we eerst een mondelingen instructie en daarna een filmpje over hoe te handelen bij de beren. Gewapend met een speldje omdat we goed geluisterd hadden (!) liepen we naar de brug die ons naar de platforms bracht waar we veilig en op ons gemak naar de beren konden kijken. Maar een beer stak daar een stokje voor. We moeten achteruit en daarna vlug teruglopen naar een paar huisjes. Er kwam op zijn gemak een beer aangelopen. Dit gebeurde meerdere keren tot we op een gegeven moment de brug over mochten. Daar hebben we enorm genoten van het uitzicht op vissende beren. Sommigen kwam vlak onder ons platform voorbij, anderen waren de vissers aan het belagen en weer anderen lagen voor de brug! Na een kleine 2 uur ging de brug weer open en zijn we gauw daar overheen gelopen omdat we nog moesten lunchen. Echter voor we het einde van de brug hadden bereikt, was er al weer een beer aan komen lopen en moesten we halverwege de brug blijven wachten. Hier hebben we wel fantastisch mooie foto's kunnen schieten. Uiteindelijk mochten we erover en konden we gaan lunchen. Daarna zijn we weer vlug terug gegaan en na een paar keer terug gestuurd te worden door de beren, konden we de trail naar de watervallen lopen. Daar was het niet zo druk, 1 sufkop, 1 redelijk actieve en 1 die rustig op zijn gat zat! Na een half uurtje zijn we weer teruggelopen naar het eerste platform en hebben daar de rest van de middag genoten van soms sullige, soms fanatieke beren. Wat was dit een topdag!!! Een wens van mij is in vervulling gegaan!
De terugweg naar het hotel liep enige vertraging op. Een defect vliegtuig en het licht wat was uitgevallen. Het toestel wat 1,5 uur later kwam heeft ons binnen een uur weer terug naar het hotel gebracht. Omdat het al 10 uur was geweest, zijn we met zijn allen de McDonalds ingedoken! Ook wel leuk voor een keertje!
Morgen laatste dag van de vakantie! Lekkker shoppen DownTown en dan gaan we beginnen aan de lange reis naar Nederland!