Maandag in Beijing

8 september 2014 - Beijing, China

We werden vanmorgen wakker met een strakblauwe lucht en een heerlijk zonnetje! Het belooft een mooie dag te worden. Met de Metro reden we naar het Tiananmenplein.

Reisgidswijsheden: Het Tiananmen-plein (Plein van de Hemelse Vrede) is de grootste in zijn soort. Het plein is 880 lang en 500 meter breed. Op het oppervlak van 440.000m2 kunnen minstens een miljoen mensen samenkomen. Rondom dit plein bevinden zich de beroemde Verboden Stad, het mausoleum van Mao Zedong en de Grote Hal van het Volk (parlement).

Bij de Metro-ingang werden de rugzakken door een scanner gehaald, even later bij de entree van het plein weer! Veiligheid voor alles! Er liep ook veel bewaking rond. Het plein is inderdaad enorm groot. Het leek niet druk, maar volgens onze gids stonden er toch al ruim 40.000 mensen op het plein. We liepen door naar de entree van De Verboden Stad.

Reisgidswijsheden:  De Verboden Stad (Zjincheng) was de verblijfplaats van 24 opeenvolgende keizers uit de Ming- en Qing-dynastie. De staat beslaat in totaal 32 ha. Het had 999 gebouwen met 9999 kamers, omdat het getal negen in de Chinese numerologie voor volheid staat. De Italiaanse regisseur Bernardo Bertolucci kreeg als eerste de toestemming om uitgebreid opnamen te maken in de Verboden Stad. Hij gebruikte die in zijn film The Last Emperor (1987).

Hier werden de rijen steeds langer. Eerst liepen we door de Tianmen Gate waar het portret van Mao hangt. Nadat we een kaartje hadden gekocht schuifelden we van Hall naar Hall.Hot hier in China is het gebruik van een uitschuifbare stok met aan het einde een klemsysteem voor een kleine camera of Smart Phone. Aan het begin van de stok zit een bedieningsknopje. Met dit gevaarte kan je prachtige selfie maken. Overal stonden Chinezen hier driftig gebruik van te maken. Voor elk gebouw werd er een selfie gemaakt. En het waren veel gebouwen………………. Ondanks de drukte kon je overal goed bij. Chinezen dringen wel voor, maar als je blijft staan of je botst zelf tegen een ander op, hoor je geen kwaad woord. Wel willen ze graag met je op de foto! Of ze proberen door hun kind voor je te laten staan, een foto van je te nemen met hun kind daarvoor!

Na drie uur rondslenteren vonden we het wel genoeg en zijn we met de bus naar ons hotel terug gegaan. Eerst nog een paar banken bezocht, pinnen gaat niet zo makkelijk hier. Maar bij mij was de bank heel vriendelijk en heb ik meer dan genoeg Yuans om de komende dagen door te komen.

Om half zes zaten we klaar voor de acrobatenshow. In het begin was het maar zo, zo, maar als ze met zijn tienen op 1 fiets stappen is dat behoorlijk spectaculair. En 5 motors in een ijzeren bal bracht ons ook op de punt van de stoel! Eindconclusie: ruim voldoende!

Daarna was het de beurt aan de Peking Eend. Dit is een speciaal soort eend die in en om Beijing wordt gefokt. Na de slacht wordt de eend ingesmeerd met een mengsel van honing water en azijn en wordt drie dagen te drogen gehangen. Daarna wordt hij langzaam gegrild in een speciale oven. En hij was overheerlijk! Het restaurant zit elke dag bommetje vol vanwege deze Peking Eend en wij begrijpen nu waarom.

Anita: Das toch wel een beetje jammer, Starbucks hoort wat mij betreft bij Vakantie.. als hij in Breda zit, wordt het weer zo gewoontjes.........

Debby: De groep is gezellig. Dat gaat helemaal goed komen.

Ina: Vrijgezel: ja Leuk: Mmmmm....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mieke frieswijk:
    8 september 2014
    Weer een dag mee kunnen smullen!
  2. Jeanne Herijgens:
    8 september 2014
    Bij ons de Corso voorbij, nu zijn we je reisverhalen aan het lezen!
    Is mooi Corrine!