Vrijdag in Xi'an

12 september 2014 - Xi An, China

Donderdagavond tegen negenen hebben we ons hotel in Pingyao verlaten om door de regen naar het treinstation te reizen. Omdat de trein maar een paar minuten stopt, moesten we een half uur tevoren klaarstaan in de rij waar onze wagon 12 zou stoppen. Natuurlijk was er op dat stukje geen overkapping meer, zodat we nog natter konden worden.

Eenmaal in de trein was het weer ouderwets gezellig. Iedereen zat op de onderste bedden lekker te keuvelen, er werd chips uitgedeeld en ineens ging het licht uit! Moesten we in het donker ons bed vinden en opdekken. Rond 01.00 uur moest de trein flink in de remmen. Er was zoveel regen gevallen dat er modderstromen van de berg afkwam die de spoorlijn instabiel maakte. Eerst moest deze verstevigd worden met kiezelstenen. Ruim een uur later vertrokken we weer. Al met al hebben we twee uur vertraging opgelopen.

Toen we in Xi’an aangekwamen zochten we eerst ons hotel op om ons vlug op te frissen.

Reisgidswijsheden: Xi’an (provincie Shaanxi – ca. 4 miljoen inwoners) was ooit de hoofdstad van China maar ook het oostelijke eindpunt van de Zijderoute, gelegen aan de rivier Wei he.

Allereerst werd er geluncht en daar opvolgend namen we deel aan een theeceremonie. Er werden verschillende soorten thee geproefd en natuurlijk hebben we een doosje heerlijke thee gekocht om dit straks in Nederland te herbeleven.

Daarna was het de beurt aan het terracottaleger.

Reisgidswijsheden: Het Terracottaleger is een benaming voor de archeologische vondst van 9099 terracottafiguren die als grafgiften zijn meegegeven aan de eerste keizer van China, Qin Shi Huangdi.Op 29 maart 1974 ontdekten boeren die een put aan het graven waren een terracottasoldaat. Er werd verder gegraven en met de opgravingen kwamen duizenden soldaten en paarden tevoorschijn, een heel leger dat de keizer vergezelde in zijn onsterfelijkheid.

Een van de boertjes was aanwezig om een fotoboek te tekenen. Maar ik ben voor de terracotta-beeldjes gegaan. Deze stonden al lang op mijn verlanglijstje. Toen was het tijd om ze zelf te aanschouwen. In hal 1 staan hele legers opgesteld. Hier wilden we alle tijd nemen, dus zijn we daar ook begonnen. Zodra je de hal binnenstapt ben je meteen onder de indruk van het zwijgende grote leger. We zijn de hele “pit” rondgelopen en zagen in het achterste gedeelte van de hal hoe ze de “warriors” prepareerden. Stukje voor stukje, nummers die verwijzen naar de locatie…. Gemiddeld zijn ze acht maanden bezig met 1 warrior.

In hal drie zijn we naar de wagen met de vijf voorgespannen paarden gaan kijken om vervolgens in hal twee te zien hoe ze de gangen afgraven en de gehavende warriors vinden, nummeren en proberen te herstellen. Wederom een van de hoogtepunten van deze reis!

Nadat we nog in de Moslimwijk over de drukke winkelstraat hadden gelopen was het tijd voor het eten van Dumplings. Deze Jiaozi zijn een Chinese snack uit het noorden van China. Het zijn lapjes deeg met een hartige vulling die in de vorm van eenhalve maan gevouwen worden. De vulling bestaat meestal uit varkensgehakt, lente-uitjes, spinazie, paddenstoel, kip, rundergehakt, garnalen etc. Het was natuurlijk weer heerlijk en met een volle buik en een voldaan gevoel zochten we het hotel weer op.

Zaterdag wordt een reisdag naar Chengdu. Er was nog een mogelijkheid om 's ochtends in Xi'an over de stadsmuur te gaan fietsen, maar ik heb gekozen voor een lekker rustig ochtendje in en rond het hotel. Helaas is de kwaliteit van de foto's niet zo best, alleen die met van de iPhone kunnen geplaatst worden omdat mijn laptopje helaas met pensioen moet!

1. Jaap deen:
    13 september 2014
    Een indrukwekkend leger. Het moet een fantastisch gezicht zijn om dit ter plekke mee te maken.
  2. Corrina:
    13 september 2014
    Dat was het ook Jaap. Al die gezichten zijn anders, het was om stil van te worden! Echt heel mooi.
  3. Frank:
    13 september 2014
    Ik heb een (zeer) klein deel van het leger een paar jaar geleden in het Drents museum gezien en dat was al indrukwekkend. Laat staan als je het leger in zijn eigenlijke omgeving ziet...
  4. Thijs Pouls:
    13 september 2014
    Het is in een woord geweldig wat jullie zagen. Nu ontdekte ik ook aan de hand van de foto,s dat jullie wel bij de lange muur zijn geweest. Een dag eerder dan het reisschema aangaf. Blijf genieten.
  5. Sandra:
    Pa we genieten zeker. De intentie is om dit te blijven doen. X San
  6. Cock Herreveld:
    13 september 2014
    Even iets anders, vannacht was het Noorderlicht te zien in het noorden van ons land!
  7. Mieke frieswijk:
    13 september 2014
    Indrukwekkend en ik geniet van jouw vertel kunst. Ik beleef het echt mee