Zondag in Chengdu

14 september 2014 - Chengdu, China

Over zaterdag valt niet veel te vertellen. We stonden op met regen maar dat weerhield sommigen er niet van om toch de fietstocht op de stadsmuur te maken. Wij hebben genoten van ontbijt op bed en hebben op ons gemak de koffer vliegklaar gemaakt. Tegen elven gingen we naar het vliegveld, tegen zessen waren we in ons hotel in Chengdu.

Reisgidswijsheden: Chengdu (provincie Sichuan – ca. 10 miljoen inwoners) is de hoofdstad van de provincie Sichuan gelegen in het zuidwesten van China. In de 10e eeuw werd hier het papiergeld geïntroduceerd en werd beroemd om zijn brokaat en satijn. Het is ook de stad waar het Chinese panda-fokcentrum is gevestigd. Hier wordt geprobeerd panda’s te fokken om zo het uitsterven van deze soort tegen te gaan.

Zondagmorgen vertrokken we om half acht richting het Reuzenpandafokcentrum, ongeveer 11 km ten noorden van Chengdu. Voor een zondag was het al best druk op de weg, dus we kwamen daar om half negen aan. Als eerste liepen we naar de volwassen panda’s die al lekker zaten te knabbelen op bamboestokken. Het groepje zat nog binnen omdat het weer de vorige dagen niet zo best was en ze geen kou mochten oplopen. Hoezo verwend……..  Een bikkel zat wel lekker buiten heerlijk te genieten van zijn eten en trok zich niks aan van al die oe’s en ah’s van alle toeristen.. Vervolgens zagen we er drie in de bomen balanceren. Deze waren net 5 maanden oud. Komisch hoe blij je kan zijn als er eentje beweegt! Daarna was het de beurt aan de baby’s. Eentje lag op zijn gemak op de schoot van zijn verzorgster en genoot van de borstelbeurt. In de box lagen vier zwart/witte wurmpjes, genieten gewoon.

Daarna zochten we de rode panda’s nog op. Kleiner en veel beweeglijker. Maar voor mij zijn die zwart/witte pluisjes toch waar het om ging!

De terugweg duurde nog langer, het verkeer stond praktisch vast in het centrum van Chengdu. Na de lunch zijn we nog even de winkeltjes afgelopen om vervolgens op de hotelkamer weer te gaan genieten van al die leuke foto’s en filmpjes van de Panda’s!

Vanavond gaan we Hotpotten! Dit is Chinese Fondue in een metalen ketel vol met een bouillon die van onder verhit kan worden. De bouillon heeft een pittige of mildere variant. Hier kook je al je eigen eten klaar. Hotpot bestaat al meer dan 1000 jaar en komt waarschijnlijk van oorsprong uit Mongolië.

Al met al weer een geslaagde dag, morgen gaan we meer de natuur opzoeken, te beginnen in Lijiang!

1. Betty:
    14 september 2014
    Zo te zien hebben jullie het super houden zo. Foto's zijn geweldig ik geniet er zo ook een beetje van. Nog veel plezier.xx
  2. Jeanne Herijgens:
    Dag Corina ,
    Wat is het leuk om je te volgen , we genieten er van net als jij!
    Groetjes Louis en Jeanne
  3. Jeanne Herijgens:
    14 september 2014
    Jullie hebben een heel leuk reisprogramma en wat een schattige diertjes zijn die panda's. En weer mooie foto's dank|
  4. Corrina:
    14 september 2014
    Betty, jij ook een hele fijne vakantie gewenst! Leuk jullie reacties te lezen Louis en Jeanne! Tot nu toe bevalt de reis prima! En ik vind die Panda's zo leuk! Wou dit voor geen goud missen!
  5. Jaap deen:
    14 september 2014
    Panda's 'mmmja!, maar een uitnodiging om te komen 'hotpotten' binnen afzienbare tijd lijkt mij een aangename bezigheid.
  6. Frank:
    14 september 2014
    Ik heb juist meer met de rode panda's (ook omdat die rode-zwarte variant veel meer media aandacht krijgt ;-) ). Jammer dat die foto's niet helemaal scherp zijn
  7. Frank:
    14 september 2014
    De wit-zwarte variant natuurlijk :-)
  8. Corrina:
    14 september 2014
    Frank, de betere foto's volgen later. Deze zijn met de oudere iPhone gemaakt, dus kwalitatief niet best! Maar dan heb je alvast een idee!
    Jaap, vond Hotpotten niet zo bijzonder, hou meer van gebakken vlees dan gekookt!
  9. Frank:
    14 september 2014
    Lastig stil te houden die smartphones. Zeker als je een DSLR gewend bent :-)
  10. Corrina:
    15 september 2014
    En wat dacht je van inzoomen? Ook geen Image Stabilisator..... En een oud model, dus niet veel pixels! Het hadden foto's van mijn camera moeten zijn maar mijn camera heeft nieuwere type RAW en dat kan mijn laptopje helaas niet meer aan!
  11. Anita:
    15 september 2014
    Brooklyn en ik hebben besloten, dat je Bandit terug krijgt, als je voor ons 1 van die knuffels meeneemt......;-)))
  12. Frank:
    @Anita: LOL...
  13. Frank:
    15 september 2014
    Ik vermoed dat je laptop het nog wel aankan, maar eerder je fotobewerkingsprogramma het probleem is.

@Anita: LOL...
  14. Mirjam:
    17 september 2014
    Ohhh ik loop een paar dagen achter met lezen. Wat een poepies! Wat een mooie reis!!!