Woensdag met de trein van Beijing naar Pingyao

10 september 2014 - Pingyao, China

Het avontuur “nachttrein” begon om half tien. We kwamen bij het station aan en het was daar vreselijk druk. Maar het is ons gelukt niemand kwijt te raken en bij elkaar te blijven. Me onze instemming heeft de gids extra betaald (lees omgekocht) om in de 1e klas wachtruimte te gaan zitten. Toen het tijd werd om naar de trein te lopen kregen wij een demonstratie “hoe dring je voor”. Maar met een paar stevige mannen aan de zijkant kwam er niemand tussen ons in. Eenmaal door de poort was het hard lopen naar de juiste wagon anders zouden de Chinezen onze schaarse ruimte gebruiken voor hun bagage. En om met koffer op je bed te liggen leek ons niet zo geschikt. Het was hard werken maar het is ons gelukt!

Natuurlijk is het heel gezellig in die open cabines. De schoolreisjes herleven! Maar toen om 01.00 uur het licht uitging was het gauw stil. Ik heb redelijk geslapen, genoeg om de volgende dag in Pingyao aan te kunnen.

Reisgidswijsheden: Pingyao (provincie Shanxi – ca. 40.000 inwoners) is een bijzonder goed bewaard gebleven traditionele Han-stad. Om de stad ligt een compleet intacte stadswal uit de Ming dynastie (6 km lang). Pingyao was tijdens de Ming- en Qing-dynastie een bloeiende handelsplaats, vandaar dat hier de eerste banken ontstonden en zich ontplooide tot financieel hoofdkwartier van de Quint dynastie. In 1997 werd de stad door UNESCO tot werelderfgoed verklaard.

De trein kwam om 09.45 uur aan en via karretjes werden we naar ons hotel gereden. Het oude centrum is vrij van auto’s. Na een laat ontbijt om half elf bezochten we het oude centrum. We zijn een stuk langs de oude stadsmuur gewandeld en hebben even lekker op zijn hollands gewinkeld! Kijken, kijken, niet kopen! De rest van de middag gebruiken we om lekker te genieten van onze prive-tuin met een frisje en een boekje!

Na het avondeten hebben we nog lekker door het plaatsje geslenterd en alvast een voorproefje gekregen van de verlichte rode lantaarns!

1. Debby Pouls:
    10 september 2014
    Jullie hebben wel goed internet ben benieuwd of dit de gehele reis worden want het is leuk om jullie verhaal elke dag te lezen.

Debby
  2. Thijs Pouls:
    10 september 2014
    Ik volg ook alles en kijk ook naar her reisschema.. Zijn jullie dan niet naar de lange muur geweest?
  3. Sandra:
    11 september 2014
    Pa, we zijn zondag bij de muur geweest. Overigens voelden we dat tot gisteren! Grz aan Ma!