Wrangell-St.Elias N.P.

29 augustus 2011 - Mccarthy, Alaska, Verenigde Staten

28 augustus 2011
Toen we opstonden was het nog wel frisjes (ca. 4 graden) maar het zonnetje begon al aardig zijn best te doen. Kennicott is een heel klein plaatsje (30 inwoners) en is ontstaan door de kopermijn. Toen de koperprijs weer zakte, is de mijn gesloten en zie je hier en daar vervallen, vergane gebouwen. Maar het uitzicht is nog steeds prachtig. We kijken op de Root Glacier, eentje die meer puin meesleept, dus is de gletsjerstroom net een maanlandschap.

Om 11.00 uur reden we naar het vliegveld(je) van McCarthy. Daar werden we naar kleine vliegtuigjes verwezen en even later zaten we met zijn zessen als sardientjes in een kleine cesna. In het begin was dit best wel spannend en veel turbulentie! Maar al gauw vlogen we tussen de Chugach Mountains door naar Bagley Ice Field. Wat een prachtig, sprookjesachtig en sereen landschap is zo'n icefield. Die 1,5 uur vlogen veel te snel voorbij. We hadden een leuke pilote! Ze was zo klein, er lagen extra kussens op de stoel en tegen de leuning en nog moest ze zich aan een stang optrekken om te kijken waar ze naar toe vloog. Maar, ze is een fantastische pilote en zo'n tochtje is zeker voor herhaling vatbaar!
Eenmaal terug bij de lodge was het spullen verzamelen, want we gingen wandelen. Een wandelpad bracht ons langs en bovenlangs de Root Glacier. Het was een mooie wandeling, 12 km (4 uur) en wederom werd het bewijs geleverd dat je beter niet alleen moest wandelen. Op een hoek (ze zitten altijd verstopt om de hoek) zat een behoorlijke grote zwarte beer. Eentje die in eerste instantie geen zin had om zijn plekje op te geven. Maar naar onze stoere gids Steve luisterde hij gelukkig wel. Onderweg kregen we genoeg kans om ansichtkaartenfoto's te maken!

'S avonds zijn we naar McCarthy gegaan. Hier wonen 28 mensen en ziet er uit als een oud westernstadje! We hebben lekker gegeten en gedronken in de pub en hadden op de terugweg de grootste lol met 16 personen in een busje waar er normaal gesproken maar 10 in kunnen!

29 augustus 2011
Vandaag lekker relaxen. Eerst nog een tocht gemaakt door de Kopermijn en veel te weten gekomen over de fabriek en het plaatsje. Daarna heb ik een ligstoel gereserveerd en terwijl ik geniet van het uitzicht op de gletsjer en bergen heb ik lekker gelezen en genoten van de rust!

Ik kan hier helaas nog geen foto's uploaden, de internetverbinding is niet echt toppie! Maar ze volgen later! Oh enne, ook al begint de ochtend koud, 's middags zitten we hier in korte broek en shirtje lekker te bakken in de zon!

1. Anita:
    31 augustus 2011
    ZON ???? Stuur eens wat hierheen.....dan sturen wij wat kou naar Alaska. Deal?
  2. Mirjam:
    31 augustus 2011
    Wat een prachtige reis en ik kijk steeds weer uit naar een update! Je zit volgens het programma ergens in de wildernis zonder wifi want het is zo stil...;-)