Zaterdag in Beijing

6 september 2014 - Beijing, China

Reisgidswijsheden: Beijing (Peking) is de hoofdstad van China en een van de vier stadsprovincies. Het inwonersaantal is ruim 20 miljoen. De stad ligt ongeveer op de zelfde hoogte als Madrid.  Het Chinese universum draait om Beijing. Hier zetelt de politieke macht en vanaf deze stad vertrekken vliegtuigen naar alle delen van China.

Na een nachtrust van zo’n vier uurtjes en een goede vlucht stonden we eindelijk op Chinese bodem. Daarna bracht een bus ons naar het hotel. Beijing kent vijf ringen eer je het centrum bereikt. Hoe dichter we het centrum naderen, hoe mee smog er hangt. Maar je merkt wel dat de zon er probeert door te piepen en het is zo’n 30 graden. Misschien maar goed dat de zon niet op volle kracht werkt!

Na een opfrisdouche verzamelen we voor het eten. We gaan aan ronde tafels zitten met een groot draaiplateau in het midden. Daar worden naast rijst en soort wraps, allerlei schalen met vlees, paksoi, boontjes en aardappels weggezet. Maar dan wel op een heerlijke manier bereid.

Om geen jetlag te krijgen gaan we door. We bezoeken eerst de Lama Tempel . Dit was een paleis wat sinds 1744 als boeddhistische tempel dienstdoet. We worden begroet door de Toekomstige Boeddha.  Dan loop je weer een binnenplaats op en kom je in een ruimte o.a. 18 Luohan (volmaakte mensen die zijn bevrijd van het rad van wedergeboorte) en drie gouden geklede Boeddha’s. Het hele complex was vol met mensen die wat te wensen hadden! Er werden veel wierrookstokjes geofferd.

Daarna bezochten we De Tempel van de Hemel!

Reisgidswijsheden:  De Tempel van de Hemel (Tiantan) is zowel een poort naar de Hemel als een icoon van Beijing. Hier leidden de keizers van de Ming-dynastie een plechtige, rituele ceremonie, waarbij ze als bemiddelaar tussen hemel en aarde offers brachten om de gunst van de goden af te smeken voor de volgende oogst. Deze godsdienst is het daoïsme.

Maar nog mooier was het park eromheen. Groepjes mensen die aan het kaarten waren. Een groepje vrijgezellen die door te dansen een partner hopen te vinden en Chinezen die samen revolutie-liederen zingen. Heel  gezellig allemaal.

We houden nog even vol, we gaan met zijn allen eten en daarna gaan de luikjes dicht. De “echte” foto’s volgen nog, ik probeer er wel een paar van de iPhone te plaatsen!

1. Mieke frieswijk:
    6 september 2014
    Snel hoor,gisteren waren jullie nog hier! Slaap ze. Groetjes Mieke
  2. Ina:
    7 september 2014
    En zat er geen leuke vrijgezel bij, of waren ze allemaal te klein?